Združenie Vienala, na podporu a pomoc duševne a telesne chorým deťom Hviezdoslavova 482/37, Rimavská Sobota
Etický kódex zamestnanca v domove sociálnych služieb pre osoby so zdravotným znevýhodnením je dôležitým nástrojom na zabezpečenie profesionálneho správania, rešpektovania práv klientov a zaručenia kvalitnej starostlivosti.
Tento kódex poskytuje rámec pre morálne a profesionálne rozhodovanie v každodennej praxi a vyjadruje záväzok zamestnancov voči klientom, ich rodinám a kolegom.
1. Rešpektovanie ľudskej dôstojnosti
- Zamestnanec bude vždy rešpektovať základné práva, dôstojnosť a individualitu každého klienta, bez ohľadu na jeho zdravotný stav, etnický pôvod, pohlavie, náboženstvo alebo sociálny status.
- Zamestnanec sa zaväzuje podporovať a chrániť práva klientov na autonómiu, slobodu rozhodovania a informované rozhodovanie vo všetkých oblastiach ich života.
- Zamestnanec vykonáva svoje úlohy v súlade s Ústavou SR, zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a ustanoveniami tohto kódexu.
2. Ochrana práv a záujmov klientov
- Zamestnanec bude chrániť a presadzovať práva klientov, a to v súlade s legislatívou a etickými normami. Bude sa podieľať na zlepšovaní podmienok života klientov, rešpektujúc ich špecifické potreby.
- Zamestnanec bude zabezpečovať, že rozhodnutia a opatrenia, ktoré ovplyvňujú život klientov, budú transparentné a spravodlivé.
3. Profesionalita a odbornosť
- Zamestnanec bude neustále zvyšovať svoju odbornú kvalifikáciu a rešpektovať etické štandardy sociálnej práce.
- Bude sa riadiť platnou legislatívou a internými predpismi zariadenia, aby zabezpečil kvalitné a bezpečné poskytovanie služieb.
- Zamestnanec je povinný plniť svoje úlohy čestne, svedomito a zodpovedne, v dobrej viere a v zhode s poslaním zariadenia.
- Výkon práce musí byť spojený s maximálnou mierou slušnosti, porozumenia a ochoty.
- Voči verejnosti vystupuje zdvorilo a s úctou, nie je však povinný znášať vulgárne prejavy a urážky a konať s osobami, ktoré nedodržujú základné pravidlá slušného správania.
- Zamestnanec má na pracovisku vzbudzovať čo najlepší dojem, čo sa dá docieliť vhodne upraveným zovňajškom, príjemným a profesionálnym vystupovaním a dodržiavaním zásady správneho spoločenského vystupovania.
4. Ochrana súkromia a dôvernosti
- Zamestnanec bude zaobchádzať s informáciami o klientoch s najvyššou úrovňou dôvernosti a rešpektovať právo klientov na súkromie.
- Žiadne osobné alebo citlivé informácie klientov nebudú zdieľané s tretími osobami bez výslovného súhlasu klienta, okrem prípadov, keď to vyžaduje zákon alebo ochrana života klienta.
5. Zodpovednosť a integrita
- Zamestnanec bude vykonávať svoje povinnosti zodpovedne, čestne a s úprimnosťou.
- V prípade konfliktu záujmov alebo situácie, ktorá môže ohroziť objektivitu rozhodovania, bude zamestnanec konať v prospech klienta a zariadenia, pričom sa vyhne akýmkoľvek formám zneužitia moci.
6. Empatia, rešpekt a komunikácia
- Zamestnanec bude udržiavať empatický prístup voči klientom, ich rodinám a kolegom, vytvárajúc podporujúce prostredie pre vzájomnú spoluprácu.
- Zamestnanec bude využívať jasnú, otvorenú a úctivú komunikáciu, aby podporil porozumenie a rešpekt v rámci vzťahov medzi ním, klientmi a ich rodinami.
7. Spolupráca s rodinami a komunitou
- Zamestnanec bude aktívne spolupracovať s rodinami klientov a relevantnými organizáciami na vytváraní a implementácii individuálnych plánov podpory, ktoré zohľadňujú špecifické potreby každého klienta.
- Bude podporovať a rozvíjať spoluprácu so širšou komunitou, aby zabezpečil čo najlepšiu podporu pre klientov.
8. Zlepšovanie kvality služieb
- Zamestnanec sa bude podieľať na hodnotení kvality poskytovaných služieb a navrhovať zlepšenia v rámci zariadenia.
- Bude aktívne pracovať na prevencii a riešení problémov, ktoré môžu vzniknúť pri poskytovaní sociálnych služieb, a to v prospech klientov.
9. Záväzok voči profesii
- Zamestnanec sa zaväzuje dodržiavať profesijné normy a kódexy etiky sociálnej práce, podporovať integritu profesie a prispievať k jej ďalšiemu rozvoju.
- Bude sa podieľať na vzdelávacích aktivitách a výmene skúseností, aby zlepšil prax a posilnil hodnoty sociálnej práce v domove sociálnych služieb.
10. Dary a iné výhody
- Zamestnanec nevyžaduje ani neprijíma dary, úsluhy, pozornosti a ani iné výhody, ktoré by mohli mať vplyv na jeho rozhodovanie a profesionálny prístup vo veci, alebo ktoré by bolo možné považovať za odmenu za prácu, ktorá je jeho povinnosťou.
- Zároveň ani nenavádza iné osoby na poskytovanie darov, ktoré by mohli vplývať na riadne plnenie pracovných povinností zamestnanca.
- Zamestnanec nepripustí, aby sa v súvislosti s plnením zverených úloh dostal do pozície, v ktorej je zaviazaný oplatiť preukázanú službu alebo výhodu, ktorá ho zbavuje nestrannosti a nezávislosti pri rozhodovaní.
- Darom sa rozumie bezodplatné plnenie alebo akákoľvek iná bezodplatná výhoda poskytnutá zamestnancovi pri výkone jeho funkcie.
11. Oznamovacia povinnosť
- Zamestnanec je povinný bezodkladne oznámiť svojmu nadriadenému prípady:
a) konfliktu záujmov, resp. nemožnosti vyhnúť sa konfliktu záujmov, b) ak je požiadaný, aby konal v rozpore s právnymi predpismi alebo etickým kódexom,
c) zistenia straty alebo poškodzovania verejného majetku, podvodného alebo korupčného konania,
d) vulgárnych útokov smerujúcich voči jeho osobe alebo konania s osobami pod vplyvom návykových látok,
e) ponúkania akejkoľvek výhody, ktorá by mohla mať nežiadúci vplyv na jeho rozhodovanie
12. Zneužitie pracovného postavenia
- Zamestnanec nezneužíva výhody plynúce z jeho postavenia ani informácie získané pri plnení pracovných úloh pre získanie akéhokoľvek majetkového, či iného prospechu.
- Zamestnanec neponúka ani neposkytuje žiadnu výhodu vyplývajúcu z jeho pracovného postavenia.
- Zamestnanec je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri plnení svojich úloh, a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám, pričom táto povinnosť trvá i po skončení pracovného pomeru. To neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán alebo ním poverená osoba.
- Každý zamestnanec sa vyvaruje takého konania, ktoré by mohlo byť označené ako tzv. mobbing (opakované nezmieriteľné útoky na sebadôveru a sebahodnotenie ľudí, šikana ).
13. Záverečné ustanovenia
Etický kódex je prílohou Organizačného poriadku – Smernice IS/ 03.
Etický kódex nadobúda účinnosť 15.2.2020. Všetci zamestnanci sú povinní sa s ním oboznámiť a zabezpečiť jeho dodržiavanie.
PaedDr. Helena Husárová, riaditeľka DSS